Ana este pasionată de poezii și natură, dar învață la o școală profesională cu profil alimentat pentru că nu și-a permis să meargă la un liceu din oraș

Ana este în clasa a XI-a, în ultimul an de școală profesională într-o comună din județul Iași. Ca să obțină diplomă de liceu trebuie să se înscrie la un liceu, să termine clasele a XI-a și a XII-a și apoi să dea examenul de bacalaureat. Până atunci, însă, Ana vrea să dea examenul de absolvire al școlii profesionale din comuna în care locuiește, să se mute la oraș, să se angajeze și să strângă bani pentru liceu.

Școala online pentru o școală profesională cu profil alimentar a fost foarte dificilă pentru că s-au anulat orele de practică aproape un an și jumătate. De când s-au relaxat restricțiile au reînceput să facă practică la școală și toți elevii sunt încântați pentru că fac pizza, ștrudele, prăjituri, covrigi și multe bunătăți de patiserie și cofetărie. Iar Ana se simte norocoasă că la școala ei au toate mașinăriile de care au nevoie.

Pe lângă orele de practică anulate, Ana a participat la orele online când și când pentru că nu prinde așa de bine semnalul în satul ei. Și ne-a zis că prefera să meargă 10 km pe jos dus-întors până la școală în fiecare zi.

„Stau cam la 5 km de școală. Anul trecut aveam un microbuz școlar care ne lua, dar lunile acestea de când am reînceput practica, ne-a mutat de după-amiază și trebuie să venim pe jos. Fac cam 40-45 de minute pe jos, doar la dus. Înapoi tot așa. Ne-am obișnuit, plus că mergem împreună mai mulți colegi. Am colegi care vin dintr-un sat și mai îndepărtat și trec prin satul meu, și ne întâlnim să mergem împreună. A devenit o obișnuință, dacă vrem să terminăm o școală, ăsta e sacrificiul pe care trebuie să îl facem.

Ana se pregătește pentru examenul final pentru care trebuie să pregătească o lucrare de 25 de pagini despre o prăjitură care i-a picat când s-au extras biletele. Este o prăjitură franțuzească, cu aluatul fiert ca la eclere, dar crema diferită. Nu se va da examen practic tot din cauza pandemiei.

Dar, oricât de mult îi place ce învață la școală, Ana este pasionată de natură și de poezii. Îi plac poeziile lui Eminescu cel mai mult pentru că au inspirat-o să fie atentă la detaliile din jurul ei și la natură.

Chiar dacă pasiunea pentru poezii o determină să citească foarte mult, Ana nu a avut multe alegeri când a terminat gimnaziul. S-a înscris la cea mai apropiată școală de casă.

„Sinceră să fiu nu mulți de la noi au plecat cu cine știe ce medie de la Școala Gimnazială din Țibana. Eu am zis că termin aici 11 clase indiferent de cel profil este și după o să mă reprofilez pe științe sociale sau filologie ca să nu dau bacul la matematică. Sunt destul de bună la mate, am medii frumușele, doar că nu mă pasionează atât de mult.”

De anul trecut, Ana a participat la activitățile de consiliere din cadrul proiectului european „Comunități implicate, educație de calitate”. Spune că au ajutat-o mult activitățile pentru că a reușit să își pună gândurile cap la cap și să își clarifice mai bine planurile de viitor.

„Am participat la activități aproape în fiecare zi unde ne jucam jocuri de cunoaștere, de vorbire în public. Am învățat cum să ne stăpânim emoțiile, multe activități despre personalitate. Dar cel mai mult mi-au plăcut exercițiile despre planurile noastre de viitor, cum vrem să ne construim o carieră, ce ne rezervă viitorul, cu ce obstacole ne putem întâlni în viitor, despre familii.

Mi-a plăcut mult și pentru că ne cunoaștem noi între noi mai mult. Chiar dacă suntem cu toții prieteni de mai mulți ani, la aceste activități am aflat lucruri noi unii despre alții.”

Proiectul „Comunități implicate, Educație de calitate” urmărește prevenirea și reducerea abandonului școlar prin abordarea unei scheme integrate de forme de intervenție la nivelul grupului țintă: de la ante-preșcolari până la elevi de liceu, de la părinți până la cadre didactice. Este vorba despre 1.500 de beneficiari (1.045 de elevi, 360 de părinți și 95 de cadre didactice din 8 unități școlare) care participă la activități educative formale, activități de suport socio-psiho-pedagogic, activități extra-curriculare și activități de formare.

***

Proiectul „Comunități implicate, educație de calitate” (Contract POCU/74/6/18/103759) este derulat de Fundația World Vision România, prin Biroul zonal Iași&Vaslui, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Iași alături de 8 unități de învățământ asociate din județele Iași (Școala Gimnazială Nr. 1 Domnița, Școala Profesională de Industrie Alimentară Țibana, Școala Gimnazială Glodenii Gândului, Liceul Tehnologic „Petre P. Carp” Țibănești, Școala Gimnazială Mironeasa) și Vaslui (Grădinița cu program prelungit „Norocel” Negrești, Liceul Tehnologic „Nicolae Iorga” Negrești, Școala Gimnazială „Mareșal Constantin Prezan” Dumești).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.