”La ce vârstă e potrivit să începem să discutăm despre educație sexuală cu un copil?”, ”Există etnobotanice legale?” sau ”Metodele nordice de învățare sunt într-adevăr cele mai potrivite pentru copiii noștri?” Sunt întrebări care îi macină pe mulți părinți, dar puțini știu cui să le adreseze și mai puțini sunt cei în măsură să dea niște răspunsuri avizate. Pornind de la această nevoie de informare și educare, Fundația World Vision organizează cursul de formare pentru cadrele didactice din județul Cluj ”Școala Părinților – dezvoltare de competențe pentru educație parentală”. Scopul acestuia este de a pregăti profesorii din mediul rural să gestioneze mai bine relația cu elevii, dar și cu părinții acestora, să creeze un parteneriat real între școală și familie și să poată aborda, în mod avizat, subiecte sensibile în orice comunitate: bullying, educație sexuală, abuz, alimentație sănătoasă etc.
Prima sesiune s-a desfășurat în perioada 14 Februarie – 1 Martie, cu participarea a 70 de cadre didactice din cele 5 comunități din județul Cluj în care se desfășoară proiectul ”Școala pentru toți”: Aghireșu, Cojocna, Mera, Poieni și Sînpaul. Cursul este acreditat de Ministerul Educației, în cadrul proiectului ”Școala pentru toți – acces la educație de calitate pentru preșcolari, școlari și cadre didactice din Regiune Nord-Vest” și este construit din trei module: Educație, Sănătate și Protecția Copilului. Cursul are drept scop dezvoltarea abilităților parentale prin tehnici de disciplinare pozitivă a copilului, creșterea gradului de bunăstare a copilului în comunitate și în familie, dar și încurajarea părinților să interacționeze și să relaționeze mai mult cu propriul copil, să îi cunoască nevoile și comportamentele, să știe cum să intervină și cum să gestioneze diverse contexte de viață.
”Nu e un curs de parenting, ne adresăm profesorilor ca principale verigi de legătură între școală și familie. Îi ajutăm să abordeze subiecte sensibile precum bullyingul, educația sexuală sau alimentația sănătoasă atât cu copilul, cât și cu adultul. Profesorii trebuie să înțeleagă că un lectorat e diferit de o ședință cu părinții. Nu îi chemăm pe toți la un loc să discutăm și despre note și despre un elev care nu și-a făcut tema și, la un moment dat, amintim și de un caz de bullying. Lectoratul se face pe o singură temă și în grup restrâns, doar cu acei părinți care sunt implicați și au nevoie de acele informații”, explică psihopedagogul Petronica Pop, mentor în proiect.
În activitatea Fundației, ne lovim zilnic de mentalități de genul: ”Ce rost are să-mi trimit copilul la școală? Nici eu n-am făcut școală și m-am descurcat!” sau ”N-am timp de teme cu copilul, cineva trebuie să aducă bani în casă!”. Problema părinților care nu conștientizează importanța educației este printre principalii factori de risc în lupta contra abandonului și a absenteismului școlar. De multe ori, nu e atât de greu să motivezi copilul să vină la școală, pe cât e de greu să convingi părinții că efortul lor e o investiție pe termen lung, spre binele întregii familii.
”Mi-a plăcut modul practic în care au fost expuse diverse situații și felul în care ar trebui să reacționăm. Dacă îi spun unui părintre pur și simplu că trebuie să trimită copilul la școală, îmi spune că nu are cu ce. Dar dacă îi spun că acel copil are, de exemplu, foarte bune abilități la matematică și ar trebui stimulat să continue, părintele se va simți măgulit și sunt mai mari șanse să reacționeze pozitiv”, a fost concluzia doamnei Felicia, din Aghireșu, la finalizarea cursului.
Raportat la timpul pe care un copil îl petrece în școală, se poate spune că profesorul e un al treilea părinte. Tocmai de aceea e nevoie de profesori echilibrați, atenți la nevoile copiilor, disponibili din punct de vedere emoțional și bine pregătiți. Pentru că, de multe ori, înainte de a avea nevoie de dezvoltare personală și terapie, copiii au nevoie de prezența și afecțiunea adulților din viața lor.
Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014 – 2020. Codul proiectului: POCU/74/6/18/104571