Lorena are 9 ani și este în clasa a II-a la școala primară din Tungujei, jud. Iași. Îi place școala extrem de mult pentru că învață o grămadă de lucruri și mai ales, pentru că o să știe foarte multe pentru viitor. Când am întrebat-o care este materia ei preferată, nu a putut să aleagă una anume. Îi plac toate, de la socotit și făcut probleme, la citit texte și răspuns la întrebări, până la cântat și desenat.
Lorena este un copil bun, cu părinții care o sprijină cum pot. Mama este casnică, dar o ajută tot timpul atunci când nu știe. Mama a învățat-o să scrie de mână anul trecut când Lorena era în clasa I și școala a făcut-o online. Nu a avut semnalul foarte bun, și deseori era scoasă din lecție sau se auzea cu întrerupere. „Când nu puteam să intru la ore din cauza semnalului, rămâneam calmă și mă uitam peste lecțiile pe care le-am făcut.” ne-a zis Lorena.
Lorena o ajută și ea pe mama ei la treburi, în special are grijă de cele două surori mai mici care au trei ani. Îi place că deja au început să vorbească și se distrează cu ele. Mai face treabă și prin grădină, și prin casă, și ce o mai roagă mama. Dar în timpul ei liber, Lorena citește. Are doar patru cărți pe care le-a citit deja de 3 ori. Îi plac foarte mult cele patru povești pentru că sunt amuzante, dar le-a citit de așa multe ori pentru că nu are alte cărți și părinții nu își permit să îi cumpere altele. La școală nu este bibliotecă. Așa că, Lorena rămâne să citească încă o dată poveștile.
Când am vorbit cu ea, era foarte emoționată pentru că de abia aștepta să vadă piesa de teatru pregătită în cadrul proiectului european „Comunități implicate, educație de calitate”. A mai văzut o piesa de teatru când era la grădiniță, dar a fost cu păpuși. În cadrul proiectului, îi place mult că fac activități diverse și mai ales îi plac fișele cu diverse exerciții. Iar dintre mesele calde pe care le primește de 3 ori pe săptămână în cadrul proiectului, cel mai mult îi plac pastele.
Sunt zeci de copii din satele românești care au doar câteva cărți pe care le recitesc de câte ori vor să citească ceva, copii cu potențial, copii care sunt curioși despre lume, despre cunoaștere și învățătură. Lorena este unul dintre ei.
Proiectul „Comunități implicate, Educație de calitate” urmărește prevenirea și reducerea abandonului școlar prin abordarea unei scheme integrate de forme de intervenție la nivelul grupului țintă: de la ante-preșcolari până la elevi de liceu, de la părinți până la cadre didactice. Este vorba despre 1.500 de beneficiari (1.045 de elevi, 360 de părinți și 95 de cadre didactice din 8 unități școlare) care participă la activități educative formale, activități de suport socio-psiho-pedagogic, activități extra-curriculare și activități de formare.
***
Proiectul „Comunități implicate, educație de calitate” (Contract POCU/74/6/18/103759) este derulat de Fundația World Vision România, prin Biroul zonal Iași&Vaslui, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Iași alături de 8 unități de învățământ asociate din județele Iași (Școala Gimnazială Nr. 1 Domnița, Școala Profesională de Industrie Alimentară Țibana, Școala Gimnazială Glodenii Gândului, Liceul Tehnologic „Petre P. Carp” Țibănești, Școala Gimnazială Mironeasa) și Vaslui (Grădinița cu program prelungit „Norocel” Negrești, Liceul Tehnologic „Nicolae Iorga” Negrești, Școala Gimnazială „Mareșal Constantin Prezan” Dumești).