Laurențiu, 14 ani: ”Vreau să învăț ca să pot să îmi ajut familia, pentru că suntem cam săraci …”

Nu am găsit un titlu mai potrivit. Laurențiu, un băiat de 14 ani, din Cojocna, a cuprins în câteva cuvinte toată lupta noastră de ani de zile. Educația e bogăție și doar conștientizând asta putem să ieșim din cercul vicios al neputinței. El a înțeles asta de mic.

Trăiește într-o căsuță din bolțari, cu două camere, împreună cu părinții și cei 3 frați mai mici. Condițiile ”aproape” decente au fost posibile cu ajutorul unui credit bancar, luat de tatăl lui, care lucrează de 15 ani pentru o echipă de fotbal din Cluj. Dar nu asta e cu adevărat impresionant la povestea lui Laurențiu și a familiei lui, ci felul în care privesc ei viitorul. La fel ca noi, consideră că educația e calea pentru a răzbi în viață.

”Vreau să merg la un liceu sportiv, să devin antrenor sau profesor de educație fizică. Greutăți sunt multe, mi-ar plăcea să avem o casă mai mare, să am camera mea… De aceea e important să merg la școală, pentru că vreau să îmi ajut familia. Nu poți să faci nimic fără școală”, ne spune Laurențiu, care s-a remarcat tocmai prin atitudinea pozitivă și implicarea în activitatea școlară. Laurențiu și sora lui, Alexandra, mai mică cu 4 ani, fac parte din proiectul ”Școala pentru toți, educație de calitate pentru preșcolari, școlari și cadre didactice din Regiunea Nord-Vest”. Săptămânal, după orele obișnuite de curs, mai rămân două ore cu psihopedagogii din proiect și iau meditații la română și matematică, își fac temele și participă la activități educative pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale. În luna octombrie, pe grupe diferite de vârstă, s-a discutat despre recunoașterea unor emoții precum timiditatea, furia sau invidia.

Marea provocare: școala online

Cât timp vremurile și… vremea ne mai permit, întâlnirile cu elevii înseamnă discuții față în față, lecții interactive, jocuri și uneori un pic de relaxare în aer liber. Dar scenariile în care funcționează școlile se schimbă de la o zi la alta, unele se închid, altele se redeschid, iar cei care suferă cel mai mult sunt tot copiii. ”În clasă vorbești cu profesorii, ieși la tablă, întrebi când nu înțelegi, așa… nu prea am învățat în școala online”, ne-a mărturisit Laurențiu. Cam la fel a fost experiența cu școala online și pentru Daniela, din Iuriu de Câmpie. ”Semnal este așa și așa, mai bine prind la drum. Când trebuia să vorbim cu profesorii îmi luam cartea sau caietul și mergeam mai încolo, sub un copac, ca să nu se întrerupă”, povestește și Daniela, în timp ce ne uităm lung după copacul din drum și încercăm să ne imaginăm cum o fi să-ți faci lecțiile în astfel de condiții.

E adevărat că pentru Laurențiu și Daniela, la fel ca pentru mii de copii din mediul rural, școala online a însemnat un grup de Messeneger sau WhatsApp și un telefon pe care profesorii trimiteau niste lecții, iar elevii trimiteau înapoi poze cu temele.

Pandemie sau nu, copiii vor să facă școală și noi suntem aici să îi ajutăm. 67 de copii din cele 5 comunități din proiectul ”Școala pentru toți” au primit în custodie tablete și cartele cu internet, pentru a continua să învețe, indiferent de condiții. Dacă vom fi nevoiți să mutăm din nou activitățile în online, așa cum am făcut-o și în timpul stării de urgență, acești copii nu vor fi lăsați în urmă.

”Vreau ca lumea să înțeleagă că noi nu dăm doar tablete și atât. Problema este mult mai profundă și noi știm foarte bine asta. Suntem prezenți în teren, colegii fac activități cu elevii, le oferim consiliere, lor și părinților, suntem despre educație și facem educație și în timpul pandemiei. Singura diferență este că vrem să ne asigurăm că acești copii au și acces la ea”, spune Mihaela Nabăr, director executiv al Fundației World Vision România.

Proiect cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014 – 2020.

Program ”Școala pentru toți”

Axa prioritară: 6 „Educație și competențe”

OS: 6.2, 6.3 6.4, 6.6

Titlul proiectului: „Școala pentru toți-acces la educație de calitate pentru preșcolari, școlari și cadre didactice din Regiunea Nord-Vest”

Beneficiarul proiectului: Fundația World Vision Romania

Codul proiectului: POCU/74/6/18/104571

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.