World Vision România a susținut desfășurarea Programului de formare a competențelor parentale

Un instrument esențial pentru pregătirea familiilor care îngrijesc copii cu tulburări și întârzieri în dezvoltare cu vârste între 2-9 ani

program formare competente parentale

Fundația – World Vision România a sprijinit desfășurarea unui program de formare pentru un număr de 10 specialiști în domeniul psihologiei și dezvoltării copilului  în perioada 23-27 ianuarie 2017 la București.

Programul este susținut de către Ambasada SUA, Autism Speaks, World Vision România, Asociația Minți Creative& C.I.P Cristina Nedelcu și coaliția informală de susținatori ai aceste cauze în România, în vederea pilotarii sale în cursul anului 2017, în cadrul instituțiilor (centre de zi, creșe, centre de recuperare, cabinete psihologice, grădinițe, școli) care își doresc să fie implicate în acest program pentru părinți. Specialiștii participanți au provenit din Timișoara, Iași, Galați, Constanța, Brașov, Cluj, Bistrița, Suceava și București.

Acești specialiști au fost pregătiți cu scopul de a pilota și valida în România un program de formare a competențelor parentale dezvoltat de Organizația Mondială a Sănătții (OMS) cu sprijinul Autism Speaks, care face parte din Programul de acțiune al OMS pentru Sănătate Mintala Gap (mhGAP) și este deja implementat în peste 18 țări din lume. Acest program a fost adus și prezentat în România în luna august 2016 la Conferința organizată pe această temă sub patronajul Camerei Deputaților prin d-na deputat Cristina Nichita și organizația Autism Speaks din Statele Unite ale Americii. Ne dorim ca acest program să fie preluat de către instituțiile statului și replicat în comunitățile unde accesul la servicii pentru părinți și copiii cu dizabilități este limitat.

16143145_10210357067020933_6071632011036766115_n

Programul de formare a competențelor parentale (Parents Skills Training for Caregivers of Children with Developmental Delays and Disorders) recomandă formarea părinților pentru a putea gestiona tulburările de dezvoltare, inclusiv tulburarea din spectrul autism, în contextul serviciilor de asistență primară din sănătate și servicii, bazate pe comunitate. Programul de formare a competențelor parentale are următoarele caracteristici principale:

  • Programul este documentat pe baza dovezilor în țări cu venituri mari, medii și mici.
  • Programul poate fi livrat de către non-specialiști (asistenti sociali, lucrători comunitari,

asistente medicale, medici de familie, voluntari, centre de recuperare, profesori, îngrijitori și părinți, școli și grădințe etc).

  • Programul este satisfăcător și scalabil cu resurse minime.

Acest program de pregătire pentru părinții și îngrijitorii de copii cu vârste între 2-9 ani, ce prezintă tulburări și întârzieri în dezvoltare, inclusiv spectru autism, reprezintă o șansă la intervenție timpurie, educație și incluziune.

World Vision România susține programele de educație pentru părinți ca fiind o componentă esențială ce completează paleta de servicii sociale, medicale și educaționale pentru copii la nivel de comunitate. Încă din 2014 noi desfășurăm un astfel de program în comunitățile rurale în care lucrăm pentru a-i responsabiliza pe toți părinții copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 18 ani să adopte comportamente de viață sănătoasă, să respecte drepturile copilului, să prevină și să protejeze copilul de violență și abuz. “, a declarat Daniela Buzducea, director executiv World Vision România.

 “Principalul obiectiv al programului de formare a competențelor parentale este acela de a maximiza resursele locale necesare pentru a veni în întâmpinarea nevoilor copiilor și familiilor. Numeroase comunități au acces limitat la specialiști bine pregătiți să facă față nevoilor locale.  Prin acest instrument sperăm să umplem acest gol atrăgându-I astfel pe ne-specialiștii care déjà lucrează în acele comunități, un model cunoscut sub denumirea de „task-shifting”. România face astfel un prim pas în ce privește implementarea programului”, a declarat  Lucilla Murillo, Assistant Director of Education Research, Autism Speaks.